A través del web de la UIMIR volem posar al vostre abast la informació més detallada sobre les activitats docents i de formació que la nostra institució acadèmica durà a terme durant l’any 2025; esbossarem aquí els sis cursos que formen la vint-i-novena edició de la UIMIR, que podeu veure en profunditat dins d’aquesta web de la nostra institució.
Tots els cursos procedeixen de les peticions que la societat menorquina, a través d’institucions oficials, i de les que les tres universitats que formen el cos acadèmic de la UIMIR ens han anat fent arribar. De l’estudi detingut de la gran quantitat de demandes per impartir cursos que ens han arribat han acabat sortint les decisions finals preses pel Comitè Acadèmic i el Consell Rector de la institució. Aquests dos organismes han triat sis cursos que ens sembla que responen a les necessitats socials majoritàries que la gent de Menorca i les universitats participants en la UIMIR (UIB, UB i UOC) ens ha fet arribar a través dels canals esmentats. Sempre hem buscat que Menorca i la seva gent siguin actors principals de les classes que s'impartiran, que els problemes i les solucions que hi trobareu siguin els més escaients per a la gent de la nostra illa.
La XXIX edició de la UIMIR s’iniciarà el mes de gener de 2025 i els cursos aniran fins al mes de maig; com sempre, els temes que tractarem seran molt variats i de molta actualitat: patrimoni, dret, pedagogia/medicina, ciències i socioeconomia.
El primer curs es farà el darrer cap de setmana de gener, sota el títol d’Arqueologia del paisatge: un recurs per entendre la relació entre patrimoni i territori. En la constant confrontació de la preservació del patrimoni de l’illa enfront d’un territori que també cal conservar i fer sostenible apareixen els dos grans objectius del curs: conèixer millor el paisatge antic i la societat que hi va viure i que el va explotar; i procurar que aquest coneixement ens ajudi a fer més eficaç i sostenible la gestió actual d’aquest patrimoni. Hi intervindran membres de l’INCIPIT/CSIC i de les universitats d’Alacant i de les Illes Balears.
El segon curs tracta temes jurídics de gran importància a la nostra illa, i es farà en dos caps de setmana consecutius de febrer. El títol, Reptes jurídics de les persones grans: contractació responsable i planificació successòria, ens identifica molt bé la temàtica. En el món actual, ple d’estafes i ciberatacs, la gent gran és potser el col·lectiu més vulnerable. Per això s’incidirà especialment en els problemes derivats de les contractacions amb grans empreses subministradores. També, en el camp de les successions patrimonials, es tocarà el tema de les que es produeixen entre particulars o en contextos d’internacionalitat (d’estrangers a Menorca o de menorquins amb béns a l’estranger). Hem considerat també de gran interès fer visibles els mecanismes alternatius al testament, d’acord amb el dret civil de Menorca. Finalment, es tocarà igualment les implicacions successòries derivades de les assegurances de vida o dels plans de pensions. El curs serà impartit per professionals de les universitats de Barcelona i de les Illes Balears.
També tindrà un fort vessant legal el tercer curs, que es farà el quart cap de setmana de març: La regulació de la intel·ligència artificial. Amb la participació de diversos professors de la Universitat de Barcelona, s’aprofundiran temes derivats d’aquesta nova eina des de punts de vista tan variats com el polític i el legal, i s’incidirà en la recent directiva reguladora de la Unió Europea. S’exposaran casos pràctics reals, amb especial esment del ChatGPT i les seves derivacions de tota classe dins la nostra societat. Hi haurà una especial atenció als mecanismes que procuren una protecció adequada dels drets individuals de les persones.
Els aspectes pedagògics i mèdics sempre han estat presents en totes les edicions de la UIMIR, i ara hi seran la darrera setmana de març. En aquest cas ens enfrontem a un tema candent: Educació sexual integral (ESI): l’assignatura pendent. Hi intervindran membres de l’Associació Nacional de Salut Sexual i Discapacitat (ANSSYD), de l’Associació d’Especialistes en Sexologia (AES), de la Federació Societats Sexologia (FESS) i de les universitats de Barcelona i Autònoma de Barcelona. El vessant dual, pedagògic i mèdic, s'entén per què una de les primeres idees del curs és la formació del professorat d’educació primària i secundària en temes d’educació sexual. Es buscarà la forma de poder proporcionar eines de gran eficàcia per a aquests dos col·lectius docents per tal d’impartir els ensenyaments esmentats de manera adequada i didàctica. També s’intentarà anar més enllà i fomentar el treball amb els altres actors implicats en el tema, les famílies i les estructures socials, la societat en general.
Una visió científica, també dual, matemàtiques i biologia, se’ns planteja en el cinquè dels cursos, L’albufera de Menorca amb ulls matemàtics. Durant la segona setmana d’abril professorat de la Universitat de les Illes Balears i de l’IES Cap de Llevant ens faran prendre consciència del fet que les matemàtiques ens envolten en cada moment de la nostra vida diària. Com a aplicació pràctica es farà una sortida a l’Albufera des Grau per veure en directe aquesta estreta i poc coneguda relació entre les diferents formes de la natura (geològiques, animals, vegetals…) i les matemàtiques. L’objectiu final és difondre entre els participants en el curs el coneixement matemàtic suficient per entendre millor el món que ens envolta.
El darrer curs, que es farà els dos darrers caps de setmana de maig, tractarà temes de tipus socioeconòmics aplicats a Menorca. Parlem de Territoris creatius: de la utopia a la realitat. El cas de Menorca, un curs amb professorat de la Universitat de Barcelona i d’Ibertur, una xarxa internacional de Patrimoni, Turisme i Desenvolupament Sostenible. Es faran una sèrie de reflexions sobre Menorca com a territori creatiu i generador d’economia creativa. Es treballarà la interacció entre comunitats creatives menorquines com a element generador de llocs de treball; la creativitat i la innovació són també motors de creixement i de desenvolupament. Es comentarà igualment la capacitat de l’administració pública menorquina per promoure aquesta innovació i creativitat. En diferents debats del curs intervindran, entre d’altres, membres de l’IME, de Menorca Talaiòtica, de Mediterraneum, de Menorca Illa Audiovisual i el director insular d’Educació, Cultura i Patrimoni, a la recerca d’aquesta interacció entre els pols creatius i innovadors menorquins i l’administració.
Els detalls acadèmics, econòmics, horaris i pràctics de tots i cadascun d’aquests sis cursos els teniu dins d’aquesta pàgina web de la UIMIR 2025. No dubtem que un, o més d’un, seran del vostre interès i us hi podreu matricular a través de la infraestructura acadèmica que l’IME posa a la nostra disposició per a aquestes tasques burocràtiques.
Volem, per tant, fer una crida a tothom per tal que la consulta del web de la UIMIR us serveixi per donar satisfacció a les vostres demandes i interessos, que us proporcioni informació i satisfacció personal amb els cursos, i que sigui una eina útil per a la curiositat natural de tots vosaltres, majoritàriament la societat menorquina, cap als temes de més actualitat que veiem, gaudim o patim cada dia. Nosaltres, des de la nostra part acadèmica i social, totes les persones que formen part de la UIMIR, hi continuarem posant el millor del nostre esforç al vostre servei.
Josep M. Fullola Pericot
Director de la UIMIR