Coordinació: Santiago Atrio Cerezo. Universitat Autònoma de Madrid
Professorat:
Santiago Atrio Cerezo. Universidad Autónoma de Madrid
Beatriz Rodríguez Agudín. Col·legi San Juan Bautista de Madrid
Lloc: Seu de l'Institut Menorquí d'Estudis (Can Victori, Camí des Castell, 28, Maó)
Dates i horari: 8 i 9 de març de 2024
Idioma: Castellà
Objectius:
- Reflexionar sobre les possibilitats pedagògiques de l'espai com a material educatiu.
- Analitzar les dificultats d'implantació de propostes de metodologies actives per la situació actual dels centres educatius.
- Valorar l'aportació de la comunitat educativa en el procés de transformació d'un contenidor d'activitats educatives.
- Apreciar els diversos punts de vista dels professionals que intervenen, des del sector privat i públic, en la transformació d'espais educatius.
Contingut/Programa:
Divendres, de 16.00 a 20.00 h
• Benvinguda i recepció de participants
• L'escala pedagògica de l'espai MACRO (entenem per macroescala les possibilitats de l'entorn dels centres educatius com a materials pedagògics. Dificultats i beneficiós de teixir xarxes). Referència: https://redplanea.org/recursos/cuaderno-despacios/
Dissabte, de 09.30 a 14.00 h
• L'escala pedagògica de l'espai MESO (entenem com a mesoescala les intervencions dins dels recintes en espais comuns).
Dissabte, de 16.00 a 19.30 h
• L'escala pedagògica de l'espai MICRO (entenem per microescala les propostes de transformació de l'aula, els laboratoris, els tallers o de creació de nous materials pedagògics).
Les tres sessions es divideixen en dues parts. Una inicial d'exposició de dues hores. Una altra participativa de dues hores més en la qual debatrem les circums-tàncies pròpies dels assistents. Aquesta segona part es dinamitza amb una pro-posta de taller en la qual abordarem el treball amb cadascuna de les escales proposades.
Descripció: En aquest curs es reflexiona sobre la rellevància de l'espai, no com a mer contenidor d'activitats educatives, sinó com a material didàctic sobre el qual preocupar-se acadèmicament. En entorns en què es parla de la transformació dels espais educatius, el curs analitza si aquesta modificació respon a les necessàries tasques de manteniment, a exigències d'actualitzacions estètiques i/o a tasques que ens proposen les diverses modalitats de l'aprenentatge actual.
Evocar espais educatius és fer una lectura crítica de l'entorn que habitam transitant per les metàfores de Thornburg o la Convenció sobre els Drets de la Infància. Des de la perspectiva d'un aprenentatge col·lectiu, des de la necessitat de proposar un material didàctic que pugui ser reutilitzat per les diverses cohorts de persones que passen pels centres o des de la possibilitat d'aprendre col·lectivament dels que ens van precedir, l'edificació educativa comprèn profundes meditacions allunyades de la mera reforma de l'edificació.
Repensar els espais educatius, analitzar les possibilitats pedagògiques d'aquests entorns i catalogar les diferents escales dels espais d'ensenyament, MESO i MICRO, són algunes reflexions que hauria d'emprendre tota la comunitat educativa abans d'acudir a tècnics o arquitectes.
Un contingut ampli dels temes que es proposa abordar i s'han treballat en anteriors sessions formatives a altres CA.
Informació addicional:
Participants a qui va dirigit principalment: Docents de les diverses etapes educatives, equips directius i responsables d'infraestructures educatives.
Hores de docència: 12 h
Places limitades
Activitat reconeguda pel Passaport Cultural per a alumnes de grau de la UIB. Per a més informació: https://sac.uib.cat/aules/Passaport-Cultural/
Preu d'inscripció: 40 euros
Inscripcions